Overig

Tamara Keasberry. Fotocredits: Ayla Maagdenberg

¨Het zou best kunnen dat ik bij bepaalde regiekeuzes denk: ja, dat zou ik toch anders doen. Je moet er wel van houden om bij wijze van spreken met je voeten in de bagger te staan en je altijd flexibel te tonen.¨ In deze blog maak je kennis met Tamara Keasberry, zakelijk leider van onder andere YoungGangsters. Zij vertelt waar zakelijk leiders mee te maken krijgen en geeft daar verschillende tips voor.

Als zakelijk leider heb ik een soort mantra. Dat is dat mijn persoonlijke smaak er in principe niet toe doet, anders wordt het heel erg particulier. Wel voel ik natuurlijk een bepaalde verbondenheid, ik moet het werk wel tof vinden. Het zou best kunnen dat ik bij bepaalde regiekeuzes denk: ja, dat zou ik toch anders doen. Als ze mijn mening vragen geef ik mijn mening, maar ik ben niet degene die eindverantwoordelijk is. Ik zeg wel wat ik ervan vind.

Wat ik leuk vind aan het zakelijk leiderschap is dat wanneer het artistieke product bedacht is er nagedacht kan worden over hoe je het kan gaan verkopen aan fondsen. Wat is aantrekkelijk voor bepaalde fondsen? Hoe gaan we het wegzetten in de afzetmarkt? Gaan we in een theater, op locatie of in een oude kerk spelen? Ja, daar komt veel creativiteit bij kijken vind ik. In ieder geval voor mij. Je staat aan de wieg van de productie en dat maakt het interessant.

Als er, hypothetisch gezien, een nieuwe zakelijk leider zou komen bij YoungGangsters zou ik diegene drie adviezen willen meegeven:

  1. 1. Toon je altijd flexibel. Ik vind dat je als zakelijk leider nooit meteen moet zeggen: ‘dat kan niet,
    want dat kost geld’. Als zakelijk leider sta je in dienst van het artistieke product en je moet een
    artistiek leider ook de ruimte geven om te kunnen dromen over wat diegene wilt maken. Natuurlijk
    moet je op een gegeven moment wel kijken of dat financieel mogelijk is, maar je moet niet gelijk al
    veel beren op de weg zien en denken: ‘pff, dat wordt heel ingewikkeld’.
  2. 2. YoungGangsters maakt grootschalige producties op locatie dus je moet er wel van houden om bij
    wijze van spreken met je voeten in de bagger te staan.
  3. 3. Je moet ertegen kunnen dat alles op het laatste moment ook nog anders zou kunnen zijn. Je hebt
    wel een bepaalde energie nodig en een open-mind. Je hebt ook creativiteit nodig om buiten het
    gangbare te denken.

    YoungGangsters is te zien bij zomerfestivals. De uitdaging is: ‘hoe kunnen wij als gezelschap groeien?’ Door ook in de winterperiode een productie aan te bieden die de toeloop naar de zomerproducties kan versterken, zodat je het hele jaar zichtbaar bent. Daar zijn wij nu mee bezig. Ik zie ook veel mogelijkheden voor kleinere producties. Jonge makers hebben erg de neiging om alles zelf te doen. Het zou goed voor ze zijn om ook een andere werkwijze aan te leren. Geef een theatertekstschrijver bijvoorbeeld de opdracht om een incompleet script te maken, alleen een paar
    scenes en de rest maken we op de vloer. Een zakelijk leider moet eigenlijk opletten of een artistiek leider wel goed leiding geeft. Licht de artistiek leider de mensen om zich heen goed in? Vraagt de artistiek leider niet hele belachelijke dingen? Is de artistiek leider niet te laat met deze vraag?

    Mijn advies voor jonge zakelijk leiders is vooral, dat heb ik zelf ook gedaan, creëer een groepje om je heen van mensen waar je dingen aan kan vragen. De sector zit vol met mensen die je om kennis en ervaring kan vragen. Mijn tip aan jonge zakelijk leiders is dus: gebruik alle mensen en kennis die beschikbaar is in de sector en wees niet bang om mensen te bellen.

    Deze blog is geschreven door Sybren Horlings. Sybren heeft dit jaar zijn propedeuse gehaald bij de Opleiding Productie Podiumkunsten.
Terug naar Programma