Brandstof

Rick Mouwen

¨Het coolste moment was dat we werden uitgenodigd om op de Biënnale van Venetië te spelen. Wij maken zoveel verschillende werken dat ik constant moet uitzoeken hoe iets zit. Waarschijnlijk gaat iedere zakelijk leider dit zeggen, maar houd een goede pot onvoorzien achter de hand. Er komen altijd extra dingen bij.¨ In deze blog maak je kennis met Rick Mouwen, zakelijk leider van Club Gewalt. Hij vertelt waar zakelijk leiders mee te maken krijgen en geeft daar verschillende tips voor.

“Het is echt onze toko waar we met z’n allen heel hard aan bouwen”
¨Het coolste moment dat ik als zakelijk leider heb meegemaakt was dat we werden uitgenodigd om op de Biënnale van Venetië te spelen. Sowieso dat we daar als gezelschap waren én vooral dat onze opera in het Italiaans werd boventiteld. Daarnaast kregen wij een hele lovende recensie in de New York Times. Maar het allerleukste vind ik misschien toch dat we het allemaal met elkaar doen, we gelijkwaardig zijn en het echt onze toko is waar we met z´n allen heel hard aan bouwen. Daar krijgen wij allemaal heel veel energie van.

Producties met muziek hebben mij altijd al getrokken. Daar ga ik zelf ook het liefst heen. Ik vind het gaaf als alle elementen samensmelten in een productie. Als zakelijk leider ben ik heel erg betrokken bij de processen. Dat komt omdat ik veel aan de voorkant (voorbereiding) erbij ben. Ik ga bijna iedere avond naar locatie om de doorloop te bekijken en die na te bespreken.

Hoe is het om zakelijk leider te zijn van Club Gewalt?
Als zakelijk leider kom ik eigenlijk de hele tijd wel weer nieuwe dingen tegen waarvan ik denk: ´oh, echt geen idee.´ Dan ga ik rondbellen in het poeltje mensen om mij heen om te kijken of zij het wel weten en of de oplossing die ik dan voor ogen heb het handigst is. Als Club Gewalt maken wij zó veel verschillende werken dat ik constant moet uitzoeken hoe iets zit.

Als er, hypothetisch gezien, een nieuwe zakelijk leider zou komen bij Club Gewalt zou ik diegene drie adviezen willen meegeven:
1. Wij hebben bij Club Gewalt een aantal afspraken over hoe we met elkaar samenwerken. Bijvoorbeeld dat wanneer je iets wilt bespreken of voor wilt leggen dat je een voorstel maakt. Dat gebeurt dan vaak in klein comité zodat je iets concreet kunt voorleggen aan het collectief. Het kost namelijk veel tijd om vanaf nul met het hele collectief te beginnen. Iedereen heeft ook zijn eigen expertise dus als je een voorstel maakt is het makkelijker om het idee aan te scherpen.
2. Waarschijnlijk gaat iedere zakelijk leider dit zeggen, een goede pot onvoorzien houden. Er komen altijd extra dingen bij. Vaak gaat het over personele kosten, eigenlijk nooit echt over materiaal kosten bij Club Gewalt.
3. Bij Club Gewalt doen wij nooit iets alleen; of dat nou gaat over een acquisitie maken of een begroting opstellen. Wij zijn met een vaste ploeg van acht; één zakelijk leider, één dramaturg en zes makers/spelers.

Wat zijn jouw gedachten over de toekomst?
Als ik aan de toekomst denk hoop ik dat we snel weer met z’n allen kunnen spelen en er veel bezoekers komen. Ik heb ook heel veel zin om op veel verschillende plekken te spelen, op podia, op festivals en andere plekken. Ik hoop dat de hele culturele sector weer in bloei komt en dat Club Gewalt over vijf jaar nog steeds zo werkt als hoe wij nu werken. We krijgen nu heel veel energie van de manier waarop we werken en ik hoop dat dat over vijf jaar nog steeds zo is. Ook lijkt het mij leuk om andere makers, regisseurs, dramaturgen aan ons gezelschap te verbinden.¨

Deze blog is geschreven door Sybren Horlings. Sybren heeft dit jaar zijn propedeuse gehaald bij de Opleiding Productie Podiumkunsten.

Terug naar Brandstof