Brandstof

Roel Beeftink-Funcken

“Het is mijn wens dat steeds meer jonge zakelijke talenten de kans krijgen om zich met de juiste begeleiding te kunnen ontwikkelen in hun rol“ zegt Roel Beeftink-Funcken (35). In deze blog geeft hij een inkijkje in zijn werk als directeur-bestuurder bij Delft Fringe Festival, assistent zakelijk directeur bij de Nederlandse Dansdagen en toezichthouder bij verschillende culturele organisaties. Ook vertelt hij waarom het zo belangrijk is dat nieuwe talenten een kans krijgen om op lerende wijze sleutelposities te bekleden binnen de culturele sector.

“De jonge, frisse blik van nieuw zakelijk talent is van grote waarde voor culturele organisaties!”
Tien jaar geleden startte Roel in de rol als projectcoördinator bij Delft Fringe Festival, een positie die eigenlijk toen al directeur-bestuurder zou heten, maar die hij op zesentwintigjarige leeftijd te zwaar vond klinken. “Eerst maar even kijken of ik het kan allemaal”. Al snel bleek dat hij met de juiste ondersteuning en een veilige situatie om in te leren prima was opgewassen tegen de verantwoordelijkheid. Toch is hij heel blij dat hij de tussenpositie heeft kunnen creëren en zo heeft kunnen groeien in de rol, met onder andere een bestuurslid naast hem. “Op die manier heb ik me met voldoende vangnet kunnen ontpoppen in de functie als directeur-bestuurder. Deze kans was goud en het is mijn wens dat steeds meer jonge zakelijke talenten zo’n kans krijgen”

Na een periode als uitvoerend danser aan de dansacademie in Tilburg, studeerde Roel Kunst & Economie aan de Hogeschool voor de Kunsten (HKU) in Utrecht. Door zijn bevlogenheid en ambitie begon hij al snel vlieguren te maken in de vorm van stages en vrijwilligersposities. Een aantal banen in de culturele- en commerciële sector volgden en op dit moment is hij naast directeur-bestuurder bij Delft Fringe Festival sinds drie jaar ook assistent zakelijk directeur bij de Nederlandse Dansdagen en bekleedt hij voor verschillende culturele instellingen de rol als toezichthouder. “De combinatie van werken bij grotere en kleinere organisaties vind ik leuk, omdat ik op die manier kan blijven spiegelen en geïnspireerd raak vanuit diverse disciplines en structuren. Soms voelt dat als leren van een “grote broer”.

Wat doe jij als directeur-bestuurder?
In de rol als directeur-bestuurder ben ik als uitvoerend directeur eindverantwoordelijk voor operationele zaken op de werkvloer, van financiën en bedrijfsvoering tot personeelszaken en stakeholdermanagement. En als bestuurder houd ik me bezig met beleidsvorming. Dat beiden samenkomen in deze functie maakt het voor mij interessant, omdat ik dan zowel hands on bezig kan zijn, als met het uitzetten van de strategische lijnen. Mijn team is daarin heel belangrijk. Ik hou ervan om dingen mogelijk te maken en mensen en ideeën te verbinden. Mijn hoofd is eigenlijk een doorlopende ideeënfabriek, daar word ik dan ook regelmatig over teruggefloten – en dat is heel goed. Het werken met de mensen om mij heen en samen iets creëren dat geeft mij energie. Ik vind het belangrijk te investeren in het fijn hebben met elkaar, omdat ik geloof dat als je als team goed samenwerkt je dan zóveel kunt bereiken en samen pieken en dalen het hoofd kan bieden.

Hoe ga je ermee om als je vrij jong al op zo’n verantwoordelijke positie instroomt?
Voor mij was het belangrijk om eerlijk te zijn over wat ik al kon en wat ik nog moest leren. Zelf heb ik het geluk gehad dat ik in een omgeving werkte waar ik me altijd veilig genoeg voelde om het te zeggen als ik ergens geen verstand van had of het simpelweg niet wist. Als je dat open durft te gooien dan neem je geen ondoordachte beslissingen en kan je er met je team voor zorgen dat de informatie of expertise die je nodig hebt voorhanden komt. Dat is uiteindelijk voor iedereen beter, en het heeft mij ook zelfvertrouwen gegeven.
Ik ben me ervan bewust dat het uiteindelijk ook gaat over kansen krijgen. Na het gesprek bij Delft Fringe Festival tien jaar geleden, was ik enorm enthousiast maar ik schrok ook enigszins van de titel directeur-bestuurder. Ik heb toen de ruimte gekregen om het zo in te vullen dat ik genoeg vertrouwen in mezelf kon opbouwen om uiteindelijk de stap naar de rol als directeur te maken. Deze bedding wordt op steeds meer plekken geboden voor jonge talenten op zakelijk gebied en bij Delft Fringe Festival geef ik daar zelf ook ruimte aan. Ik zou het mooi vinden als zeker de grotere culturele instellingen er steeds meer voor gaan kiezen om zulke leerplekken bewust in te richten. Ik denk dat dat bijna voorwaardelijk is om ervoor te zorgen dat nieuw zakelijk talent een kans krijgt om zich optimaal te kunnen ontwikkelen en stevigheid te creëren.

Hoe is het voor jou om zulke verschillende rollen naast elkaar te vervullen; als directeur, als assistent en als toezichthouder?
Ik vind dat ontzettend leuk. Mijn verantwoordelijkheden bij Delft Fringe Festival zijn heel anders dan in de rol als assistent zakelijk directeur bij de Nederlandse Dansdagen. Ik moet me er in die zin bewust van zijn waar mijn verantwoordelijkheid stopt en die van de ander begint. Maar het is een hele mooie uitwisseling. Wat ik leer bij de Nederlandse Dansdagen kan ik toepassen in mijn andere rollen. Andersom is mijn ervaring bij een kleinere organisatie als Delft Fringe Festival ook weer waardevol voor grotere organisaties, omdat we bij Delft Fringe Festival met relevante jonge groepen werken en we dus ook lering kunnen trekken uit hoe we die groepen kunnen betrekken en verder helpen.

Op welke plek ik ook zit, ik probeer te kijken hoe we gezamenlijk de sector kunnen vernieuwen, verjongen en nieuwe aanwas kunnen creëren. Als toezichthouder geldt hetzelfde. Bij mijn eerste sollicitatie voor toezichthouder ervaarde ik nog een bepaalde aarzeling om mij aan te nemen in de raad, op basis van mijn leeftijd. Sindsdien is het een soort persoonlijke missie geworden om hier en daar wat speldenprikjes uit te delen aan leeftijdsgenoten om ook te gaan toezichthouden. Het hoeft niet veel tijd te kosten, en het kan een enorme verrijking zijn om te leren los te kijken van je eigen werkpraktijk en in een andere samenstelling van personen bepaalde vraagstukken aan te pakken. En voor de sector is de instroom van nieuwe talenten essentieel.

Wat had je zelf eerder willen weten?
Wat ik echt zelf eerder had willen horen: verdiep jezelf meteen in fondsenwerving en ga het gesprek aan met de fondsen. Of als je met een fondsenwerver werkt, doe het samen. Financiën is zo’n belangrijk onderwerp binnen je werk als directeur-bestuurder of zakelijk leider. Laat je niet te snel afschrikken, ben volhardend op een fijne manier. Dat geldt voor alle gebieden: wees niet bang om jezelf te laten zien, ook met je vragen.

Dat is ook wat ik nieuwe talenten zou willen meegeven: put yourself out there!
Sta op als zakelijk talent, ook als je (nog) niet zeker weet of je het bent. Ga stagelopen, stuur een open sollicitatie, mail een directeur, begin in een assisterende rol. Blijf niet rondlopen met je vragen maar stel ze hardop, mensen zijn echt bereid te helpen.

En voor de mensen die hun eerste stappen al hebben genomen zou ik willen zeggen: vertrouw op je eigen visie, ook als je jonger bent. Soms is dat exact wat een organisatie nodig heeft, een frisse blik of een vernieuwende kijk. Durf keuzes te maken en laat van je horen!

Deze blog is geschreven door Salien Lisa Oosterman

Terug naar Brandstof